Verhalen uit de praktijk
Verhalen vanuit het werkveld in de Haagse Schilderswijk
Juli 2025 Zijn wij nog alert op armoede in gezinnen?
Bij de verschillende winkels koop je goedkope leuke kleding. Make-Up en nepnagels zijn al voor 3 euro aan te schaffen. Ouders en kinderen zien er aan “de buitenkant” uit of er niks aan de hand is.
Zo ook het kleine meisje op mijn groep. Ik open haar tas, zie een verrotte appel, een flesje drinken waar iets
in drijft. En daar is het…..Zaza de kakkerlak. Een moment ben ik geneigd om de hele Schilderswijk bij elkaar te gillen. Gelukkig overheerst mijn pedagogisch houding het van mijn angst.
Het Nederlands sprekend meisje ziet de kakkerlak en zegt enthousiast, “ thuis beestjes. Beestjes keuken”.
Ik ga het gesprek met moeder aan. Eerst is er schaamte en dan blijkt dat het huis vol zit met Zaza’s🪳
Met elkaar( IB, SMW) kijken wij wat er voor hulp kan komen.
Het is bijna zomervakantie! Ik denk aan de kinderen in de Schilderswijk.
Hoe vieren zij de vaakantie? Wat eten ze? Hoe komen ze de vakantie door? Zouden ze genieten van het voedselpakket dat is uitgedeeld?
Hoeveel kinderen zijn er afgelopen jaar geholpen en hoeveel kinderen zijn er nog niet zichtbaar.
Juni 2025 Onverwachts een dagje op de groep
Onverwachts een dagje op de groep.
Vandaag hebben de peuters een uur lang vol verwondering met water gespeeld. Wat van buitenaf misschien gewoon “spelen” lijkt, is in werkelijkheid een rijke sensomotorische ervaring.
Ze gebruikten pannetjes, klei, papier en steentjes, en ontdekten wat blijft drijven en wat zinkt. Een steen…..zinkt het of blijft het drijven?
Spelenderwijs werkten ze aan hun fijne motoriek, oog-handcoördinatie en cognitieve ontwikkeling.
De blije gezichten en verwonderde reacties waren mooi op te zien.
#ZinkenEnDrijven #Peuterontwikkeling #SensomotorischSpel #VVE hashtag#Peuterhoek #DenHaag
April 2025 Schermgebruik bij jonge kinderen
Binnen mijn werkveld loop ik tegen grote zorgen aan. Veel kinderen hebben een spraak- en taalachterstand en/of kenmerken van ASS. Meerdere kinderen blijven langer op de voorschool, omdat het reguliere onderwijs geen optie is.
En als ik om mij heen kijk, maak ik mij nog meer zorgen.
Het kleine peutertje zit in de bus met een tablet op schoot. Heerlijk rustig en volledig in het schermpje. Vader staart naar zijn eigen mobiel.
Voor een goede spraak- en taalontwikkeling is het volgende nodig; Horen en zien, de motivatie om een taal te leren en contact met anderen.
Denk hierbij aan oogcontact, gezamenlijke aandacht, beurtgedrag, mogelijkheid tot imitatie. Dit leert een kind niet door op een scherm te kijken.
Naar mijns inziens is het vijf voor twaalf.
Ik geloof echt dat ouders het beste voor hun kinderen willen, maar dat er een stukje kennis mist op het gebied van de spraak- en taalontwikkeling.
Inmiddels ben ik in de pen gekomen om de ouders binnen mijn werkveld meer informatie aan te bieden over de spraak- en taalontwikkeling van hun kinderen.
En ook voor ons als professionals.....buiten is zoveel meer moois te zien, dan op ons schermpje. 😊
#spraaktaalontwikkeling #schilderswijk #voorschool #kinderopvang #ouders #jongekind