Trainingen

 

Sensomotorische ontwikkeling

Bewegen is de basis van alles wat een kind gaat leren. Vanaf zijn prille begin beweegt het kind en doet het ervaring op over zichzelf en de wereld om zich heen. Dit ervaren en bewegen noemen we de sensomotorische ontwikkeling.

Het is van groot belang dat een kind de fasen in de sensomotorische ontwikkeling goed doorloopt omdat het de basis legt voor zijn verdere ontwikkeling. Zin om met verschillende elementen rondom de sensomotorische ontwikkeling aan de slag te gaan? Neem gerust contact op.

Loose parts

Loose parts zijn losse speelmaterialen met een open eind.Aan de slag met Loose parts?

Loose parts zijn losse speelmaterialen met een open eind. Wanneer je kinderen materialen aanbiedt die ze op talloze manieren kunnen inzetten, ontstaan er ook talloze manier van spel. Een rijk spel dat heel goed aansluit op het individuele kind en spel dat vraagt om vaardigheden die kinderen later zo hard nodig hebben. Deze inspiratieworkshop is vooral heel praktisch en is gericht op pedagogisch medewerkers/gastouders die werken met kinderen van 0 – 6 jaar. Deelnemers gaan zelf spelen met Loose Parts en ervaren de talloze mogelijkheden. Deelnemers worden geprikkeld en leren hoe ze Loose Parts doelgericht kunnen inzetten in hun dagelijkse praktijk. 

 

Ontwikkel je spelvisie (aan de slag met de 3 V's)

Aan de slag met de 3 V's binnen jouw organisatie? 
Interessant én interactieve training voor (vve) pedagogisch professionals op de groep, maar ook ter inspiratie voor coaches en/of leidinggevenden.
A.d.h.v. speelmateriaal, foto's en filmpjes verdiepen we in de stappen Verkennen, Verbinden, Verrijken. Deelnemers ontdekken hoe zij kunnen aansluiten bij het spel met het doel het spel te Verrijken i.p.v. Verstoren. En op welke verschillende manieren spel Verrijkt kan worden.
Daarnaast kijken we naar de mate van spelbetrokkenheid als richtingaanwijzer voor het wel of niet aansluiten bij het spel van kinderen. Het zou ook zomaar kunnen dat de speelleeromgeving Verrijking nodig heeft.

Timemanagement in de kinderopvang

Themaplannen, observaties, oudergesprekken. Wil je graag weer aandacht en tijd om te spelen met de kinderen? Deze training is dan zeker de moeite waard om te volgen.

Signaleren van peuters

Hoe kan je als pedagogisch medewerker ontwikkelings- en gedragsproblemen bij peuters signaleren

Hoe kan je de ontwikkeling van kinderen met een andere ondersteuningsbehoefte stimuleren

Samen kijken wij naar de (opvallende)sociaal-emotionele ontwikkeling en de spelontwikkeling. Verhelderen wij dit gedrag en gaan wij aan de slag met een praktijkopdracht.

Pedagogisch coach

Door omstandigheden tijdelijk een pedagogisch coach nodig? In mijn werk als pedagogisch coach geef ik feedback, advies en begeleiding aan pedagogisch medewerkers.  Ik help bij het identificeren van sterke punten en zwakke punten en werkt samen met de pedagogische medewerkers om doelen te stellen, en stappen te maken richting deze doelen. Door middel van observaties, gesprekken en trainingssessies help  ik de pedagogisch medewerkers met het verbeteren van de gehele ontwikkeling en welzijn van kinderen.

Training Knap lastig?! Positief omgaan met lastig gedrag

Na het volgen van de training Knap Lastig hebben pedagogisch professionals:

→ meer inzicht in hoe het brein werkt van een kind waarvan de prikkelverwerking anders verloopt

→ tools en strategieën gekregen om om te gaan met het soms lastige gedrag van kinderen

→ meer controle in het oplossen van stressvolle momenten in het werken met kinderen

→ geleerd hoe zij op een effectieve manier omgaan met emoties van kinderen

→ meer (zelf)vertrouwen in interactie met kinderen in de kinderopvang

Duur/certificering
5 inhoudelijke bijeenkomsten en een eindopdracht. De deelnemer voert praktijkopdrachten uit. De deelnemer krijgt bij 90% aanwezigheid en actieve deelname een certificaat uit naam van J. Blauwhoff & Oudervereniging Balans. 

Introductietraining Video Interactie Begeleiding

Versterk de interactie tussen pedagogisch medewerkers en kind.

Deze training bestaat uit 2 bijeenkomsten.

Deze training biedt een gedegen eerste kennismaking met Video-Interactie Begeleiding (VIB), waarbij de uitgangspunten en
de werkwijze centraal staan.

Doelgroep
Pedagogisch medewerkers, VE-coaches, Pedagogisch coaches en kleuterleerkrachten

Doel van de training
Kennismaken met de theorie en de achtergrond van Video Interactie Begeleiding.
Met behulp van videobeelden analyseren en verbeteren we het interactiegedrag tussen pedagogisch
medewerker/leerkracht en kinderen. Door te reflecteren op eigen handelen leren medewerkers bewuster en
effectiever communiceren, wat leidt tot meer rust, verbinding en ontwikkelingskansen voor het kind.

Bijeenkomst 1:
• Kennismaken met de theorie en achtergrond van VIB. Kracht van       micro analyse.
• Interactieprincipes
• Basiscommunicatie

Bijeenkomst 2:
• De communicatiecirkel
• Feedbackgesprek

Cursist neemt een eigen beeld van 5 minuten mee.
Werkwijze

De training bestaat uit:
• 2 bijeenkomsten van 2,5 uur
• Praktijkopdrachten met video-opnames in je eigen groep
• Artikelen n.a.v. Video Interactie Begeleiding
• PowerPoint trainingen